Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kondition  (läst 2726 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HugoS
The Hulk

Antal inlägg: 435

Visa profil
« skrivet: April 20, 2008, 13:58:49 »

Har fått som uppgift på idrotten att hålla på med ett "konditonsprojekt" under 6-8 veckor. Man ska hålla på med nån konditionsträning 1-3ggr/veckan och skriva upp och analysera alla passen.
Vill ju inte tappa mer i vikt, så vet inte om det är så jättebra att springa långa sträckor. Sen är det ju även fruktansvärt tråkigt...
Hur mycket påverkar min kondition styrkelyftningen, och hur kan jag lägga upp nån typ av SL-kondisschema med betoning på explosivitet?
Loggat

http://www.youtube.com/user/HugoSandberg123
Massor med filmer från Täby AK
Redvine
Styrelsemedlem

Antal inlägg: 100

Visa profil
« Svara #1 skrivet: April 20, 2008, 14:18:12 »

Ditt alternativ borde vara intervallträning. En explosiv träningsvariant för att förbättra konditionen. Jag ser ingen nackdel med denna träning med hänsyn till ditt styrkelyftande.
Det positiva med denna typ av träning är att dina ben blir betydligt mera mjölksyretåliga.
Om du har tillgång till Ensta spåret kan du t ex ha hundrameters markeringarna som kontrollpunkter för din träning.
Sök på nätet om du inte vet nåt om intervallträning alternativt fortsätt på detta forum så kan jag eller säkert någon annan bidra med synpunkter.
Loggat
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1505

Visa profil
« Svara #2 skrivet: April 20, 2008, 16:08:42 »

Du skulle kanske kunna köra hopprepsträning, bra för konditionen samtidigt som det knappast har negativ effekt på styrkan eller muskelmassan. Fast ska du ha konkret nytta i styrkelyften av konditionsträningen är det bättre att köra intervallträning som det stod om i förra passet (gärna i backe, vill jag hävda, du kan till och med ta hjälp av en träningspartner som du driver uppför backen). Hopprepsträning är bra för rörlighet som man behöver i t.ex. amerikansk fotboll, men denna rörlighet gör knappast särskilt mycket till eller från i styrkelyft.
Loggat
Pettson
The Hulk

Antal inlägg: 369

Visa profil
« Svara #3 skrivet: April 20, 2008, 16:55:08 »

Eller så ljuger du bara ihop allt som de flesta andra.
Loggat
övermäniskan
JuggerNaut

Antal inlägg: 936

Visa profil
« Svara #4 skrivet: April 20, 2008, 17:01:12 »

haha jag tänkte precis samma sak
Loggat

http://wgz.8k.com/westside.jpg

att med träning göra sig illa
HugoS
The Hulk

Antal inlägg: 435

Visa profil
« Svara #5 skrivet: April 20, 2008, 17:10:52 »

Cry

Jo, det blir nog mycket sånt ändå  ;D.
Loggat

http://www.youtube.com/user/HugoSandberg123
Massor med filmer från Täby AK
Alex
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 723

Visa profil
« Svara #6 skrivet: April 20, 2008, 17:22:20 »

Måste det vara konditionsträning? Du har ju massvis med styrkelyftsträningar nedtecknade och analyserade här, räcker inte det för dom? För återhämtningen och ens allmänna hälsa är det såklart bra att ha ett starkt hjärta, men det är inte bra för styrkelyftet med en massa långsamma fibrer i benen, kolla bara på mig.  Cry
Loggat
Redvine
Styrelsemedlem

Antal inlägg: 100

Visa profil
« Svara #7 skrivet: April 21, 2008, 20:56:03 »

Intervallträning i kortare segment utvecklar snarare dina explosiva fibrer än stimulerar dina långsamma, så kör på!
Loggat
Admin
Administrator

Antal inlägg: 776

Visa profil Hemsida
« Svara #8 skrivet: Juni 26, 2008, 20:34:24 »

Uppar tråden....

Har haft en tid med löpning och går nu över till rusher/intervallträning. För en lyftare tycker jag att det korta och lutande intervallerna ger mest men allround är även det bra. Jag kör tre varianter av intervaller på varje runda + en hoppövning.

- Korta intervaller på plant underlag
- Långa intervaller på plant underlag
- Korta intervaller i backe
- Hopp intervaller i valfri trappa
Loggat

"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
Oddjob
The Hulk

Antal inlägg: 219

Visa profil
« Svara #9 skrivet: September 25, 2008, 09:03:53 »

Hur tycker ni muskelaturen känns med rusher kontra promenader med BRA tempo.

Har inte bestämt mig om jag ska förlänga promenadrundan eller om jag ska lägga in lite rusher i befintliga.
Fast snart kommer ju vinter och halka då kanske man inte ska rusha så mycket...
Loggat
Admin
Administrator

Antal inlägg: 776

Visa profil Hemsida
« Svara #10 skrivet: September 27, 2008, 14:32:41 »

Tror att du skulle vinna på att köra korta kontinuerliga rusher både plant och i backe. Kombinerat med lite polymetrisk träning. Jag får en mycket mjukare men kraftfullare rörelse i böjen då jag lägger in rusher och hoppträning i mina promenader.
Loggat

"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
Wargen
Administrator

Antal inlägg: 1172

Visa profil
« Svara #11 skrivet: Januari 16, 2009, 11:12:49 »

Jag tycker du ska springa Lidingöloppet. Du kan lägga in intervalltänket genom att köra en mil i rushtempo, en mil jogga osv.  idea
Loggat
EkarN
Spegelfreak

Antal inlägg: 88

Visa profil
« Svara #12 skrivet: Juli 20, 2009, 23:14:11 »

Helt spontant dyker tanken upp i mitt huvud att du ska fejka att du konditionstränar, det skulle jag ha gjort iaf:D
Loggat

Hehe
mrbench
Grottmonster

Antal inlägg: 184

Visa profil
« Svara #13 skrivet: Juli 21, 2009, 17:28:50 »

Vem är Admin i denna tråd? verkar vara två personer som skriver som admin och man får aldrig någon riktig klarhet vem som är vem.

Loggat

I once met three guys named PAIN, SUFFERING, and SACRIFICE. Now, we're inseparable. We're best friends...
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1505

Visa profil
« Svara #14 skrivet: Juli 21, 2009, 21:05:35 »

Det är väl ändå Olle bägge gångerna.  Huh?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: