Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Att träna de djupa magmusklerna  (läst 1424 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ilmar
Styrkelyftare
**

Antal inlägg: 1505

Visa profil
« skrivet: December 31, 2007, 15:16:49 »

När jag var till naprapaten i torsdags fick jag höra att jag är en aning framtung och att min bål inte är stabil till 100% (och om någon nu börjar tänka på när man sett mig böja så måste det vara en ren slump Roll Eyes f@n). Problemet är, trodde naprapaten, knappast att jag skulle vara för klen i nedre ryggen och knappast heller de ytliga magmusklerna. Hon menade på att det är i de djupa magmusklerna som jag inte är tillräckligt stark och jag fick då också lära mig att man inte kan träna dessa muskler dynamiskt utan att de måste tränas statiskt. Om jag förstod henne rätt ska man köra vissa yogaövningar och övningar där man använder balansplatta eller medicinboll. Är det någon på forumet som vet något om detta? Kan en så trivial sak som att stå på ett ben en längre stund bygga upp styrkan i den djupa magmuskulaturen (jag kan hålla balansen ett tag med öppna ögon, men blundar jag tappar jag jämvikten nästan på en gång). Borde jag träna magen dynamiskt bara på onsdagar och hemma på söndagar (kanske en dag till om det går att klämma in) köra statisk träning för de djupa magmusklerna? Tacksam för alla råd jag kan få.
Loggat
Admin
Administrator

Antal inlägg: 776

Visa profil Hemsida
« Svara #1 skrivet: December 31, 2007, 17:13:38 »

Läs denna tråd så hittar du nog vad du söker: Angående buktryck i styrkelyft
Loggat

"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
Redvine
Styrelsemedlem

Antal inlägg: 100

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Mars 28, 2008, 00:19:29 »

Håller med om Animals länk. Transversus är nyckeln till stabilitet men det krävs en del träning med att hitta den.
Loggat
Admin
Administrator

Antal inlägg: 776

Visa profil Hemsida
« Svara #3 skrivet: April 08, 2008, 09:44:57 »

Ja, bara köra massor av knäböj så du för utnyttja det lite mer... :)
Loggat

"Skicka PM till admin vid frågor om forumets funktionalitet"
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: